Καθώς τα παιδιά μπαίνουν στην εφηβεία, οι σχέσεις με τους συνομηλίκους τους μεταβάλλονται. Στις σύγχρονες κοινωνίες τέσσερις είναι οι βασικές αλλαγές που πραγματοποιούνται στην κοινωνική ζωή των εφήβων. Πρώτα απ’ όλα, η συναναστροφή με τους συνομηλίκους καταλαμβάνει περισσότερο χρόνο από όσο στην παιδική ηλικία. Οι μαθητές του Λυκείου αφιερώνουν διπλάσιο χρόνο στις παρέες με συνομηλίκους τους σε σχέση με τον χρόνο που αφιερώνουν στους γονείς τους ή σε άλλους ενήλικους. Ακόμη, οι εφηβικές ομάδες δεν δέχονται εύκολα καθοδήγηση και έλεγχο από τους ενήλικους. Επίσης, αντί να περιορίζονται στη γειτονιά τους, οι έφηβοι, αποκτούν παρέες από άλλες περιοχές προκειμένου να εξασφαλίσουν ότι οι γονείς τους δεν ελέγχουν τις πράξεις τους. Καθώς απομακρύνονται όλο και περισσότερο από τους ενήλικους, αναζητούν άτομα του άλλου φύλου. Τέλος, στη διάρκεια της εφηβείας τα μέλη των ομάδων συνομηλίκων πληθαίνουν, την ίδια εποχή που οι φιλίες και οι άλλες στενές σχέσεις των εφήβων αποκτούν μεγαλύτερη ένταση.
Εκτός σχολείου οι έφηβοι περνούν πολλές ώρες την εβδομάδα με τους συνομηλίκους τους. Όπως αναφέρεται από τους ίδιους τους εφήβους, περνούν περισσότερη ώρα με τους φίλους τους παρά με την οικογένειά τους ή μόνοι τους και αυτό συνεχίζεται σε όλη τη διάρκεια της εφηβείας. Νιώθουν ότι οι φίλοι τους καταλαβαίνουν και τους κάνουν να αισθάνονται ότι μπορούν να είναι ο εαυτός τους. Εξάλλου, οι έφηβοι διαλέγουν φίλους με τους οποίους έχουν κοινά ενδιαφέροντα, κοινές αξίες, πεποιθήσεις και συμπεριφορές, γιατί θεωρούν ότι τέτοιου είδους φίλοι είναι πιο πιθανό να τους στηρίξουν και να τους κατανοήσουν. Δεν είναι δύσκολο, λοιπόν, να καταλάβουμε γιατί στην εφηβεία η αφοσίωση και η οικειότητα γίνονται τα κύρια κριτήρια της επιλογής των στενών φίλων.
Στο πλαίσιο των προσωπικών, αποκαλυπτικών συζητήσεων με στενούς φίλους, οι έφηβοι αυτοπροσδιορίζονται, προσπαθώντας να ανακαλύψουν στοιχεία της προσωπικότητάς τους. Ωστόσο, υπάρχει διαφορά ανάμεσα στις αποκαλύψεις που γίνονται στους φίλους της παιδικής ηλικίας και στις αποκαλύψεις κατά την εφηβεία. Ενώ στις μικρότερες ηλικίες οι προσωπικές αποκαλύψεις προκαλούν δηλώσεις αλληλεγγύης, στην εφηβεία προκαλούν μακροσκελείς συζητήσεις για τα προβλήματά τους και τις πιθανές λύσεις τους.
Υπάρχει η άποψη ότι οι φιλίες μεταξύ αγοριών στην εφηβική ηλικία πιθανώς να είναι λιγότερο στενές από εκείνες μεταξύ κοριτσιών. Τα αγόρια τα απασχολεί να αποκτήσουν και να διατηρήσουν την ανεξαρτησία τους από τους γονείς και τους άλλους ενήλικους. Γι’ αυτό τα αγόρια χρειάζονται τη συμμαχία μιας ομάδας. Ωστόσο, αυτές οι διαφορές ανάμεσα στα αγόριακαι στα κορίτσια όσον αφορά στις φιλίες είναι θέμα περισσότερο ύφους παρά ουσίας.Τα αγόρια δημιουργούν φιλίες στιςοποίες η ευαισθησία απέναντι στις ανάγκες του άλλου και η αλληλουποστήριξη επιτυγχάνονται με πράξεις και όχι με αμοιβαίες εκμυστηρεύσεις προσωπικών σκέψεων και συναισθημάτων.
M. Cole - S. R. Cole (2002). Η ανάπτυξη των παιδιών Εφηβεία. (Μεταφρ. Μ. Σόλμαν) τ. Γ', 56-60. Αθήνα: Τυπωθήτω Γιώργος Δαρδανός (διασκευή).
ΘΕΜΑΤΑ Α1. Ποιες είναι, σύμφωνα με το κείμενο, οι βασικές αλλαγές που πραγματοποιούνται στην κοινωνική ζωή των εφήβων στις σύγχρονες κοινωνίες; (60-80 λέξεις) (μονάδες 15)
Α2. Ποια είναι τα δομικά στοιχεία της πρώτης παραγράφου (Καθώς.,.μεγαλύτερη ένταση) του κειμένου; (μονάδες 10)
Β1. Να συντάξετε μία παράγραφο 50-60 λέξεων, στην οποία να χρησιμοποιήσετε τις λέξεις/φράσεις του κειμένου με έντονη γραφή, με βάση τη σημασία τους στο κείμενο: εφηβεία, συνομηλίκους, συναναστροφή, εφηβικές ομάδες, παρέες.* (μονάδες 10)
Β2. Να επισημάνετε στο κείμενο τρία παραδείγματα μεταφορικής/συνυποδηλωτικής χρήσης της γλώσσας. (μονάδες 15)
Κείμενο 1 Εφηβεία (4590)
Οι έφηβοι βρίσκονται αντιμέτωποι με την πραγματικότητα του επόμενου βήματος, που οδηγεί στην ενηλικίωση, ενώ η κοινωνία απαιτεί απ’ αυτούς να αρχίσουν να προετοιμάζονται για τους νέους ρόλους τους. Παύουν πια να είναι παιδιά εξαρτημένα, που ζουν σ’ έναν κόσμο φτιαγμένο από τους γονείς τους. Ταυτόχρονα, αρχίζουν να προσεγγίζουν την ανεξαρτησία, συνήθως με την καθοδήγηση των γονιών τους. Προσπαθούν να ενσωματώσουν τους εαυτούς τους και τα οράματά τους στην κοινωνία, να βρουν κάποιον χώρο πολιτισμικά και κοινωνικά αποδεκτό.
Γενικά, η εφηβεία θεωρείται περίοδος κρίσης. Υπάρχουν ενήλικες που πιστεύουν πως οι νέοι είναι ιδεαλιστές, απογοητευμένοι από την κοινωνική πραγματικότητα και ότι δεν έχουν καλές σχέσεις με την παλαιότερη γενιά, από την οποία προσπαθούν να αποδεσμευτούν. Η αντίθετη θεώρηση της εφηβείας θέλει τους νέους να έχουν ενσωματώσει τις πεποιθήσεις και τα ιδανικά των γονιών τους και να λειτουργούν με βάση αυτά σε ένα περιβάλλον, στο οποίο η γονική εξουσία και καθοδήγηση συνεχώς μειώνεται, καθώς οι γονείς βλέπουν τα παιδιά τους να αναλαμβάνουν ολοένα και περισσότερο τους ρόλους των ενηλίκων. Τότε οι περισσότεροι γονείς αρχίζουν να λειτουργούν ως καθοδηγητές και σύμβουλοι, ενώ οι σχέσεις ανάμεσα στους γονείς και στους νέους χαρακτηρίζονται από αμοιβαίο σεβασμό και φροντίδα.
A. C. Diver. (1990). Εφηβεία. Παιδαγωγική Ψυχολογική Εγκυκλοπαίδεια Λεξικό, τ.4ος, 2185-2190. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα (διασκευή).
Κείμενο 2 Συγκρουσιακές σχέσεις γονέων και εφήβων: Μύθος ή πραγματικότητα;
Η σχέση γονέων-εφήβων έχει μελετηθεί διεξοδικά από ειδικούς. Ωστόσο, παρατηρείται μεγάλη διαφορά τόσο στα δεδομένα των ερευνών, όσο και στις θεωρητικές προσεγγίσεις. Παρά τις διαφορές, οι περισσότερες κλασικές ψυχολογικές θεωρήσεις της προσωπικότητας έχουν ορισμένες ομοιότητες όσον αφορά στην εφηβεία. Όλοι, λόγου χάριν, συμφωνούν πως η εφηβεία είναι μια μεταβατική περίοδος αλλαγών, που δημιουργεί άγχος και πίεση στους εφήβους.
Παραδοσιακά οι εκδηλώσεις του άγχους και της πίεσης οδηγούσαν στη γενίκευση για τη συγκρουσιακή φύση των σχέσεων γονέων-εφήβων. Η άποψη που επικρατούσε για πολλές δεκαετίες είναι ότι οι γονικές-εφηβικές σχέσεις είναι κυρίως συγκρουσιακές. Μάλιστα ως πρόσφατα αποτελούσε κοινή παραδοχή ότι κατά την περίοδο της εφηβείας αναπτύσσονται συγκρούσεις ανάμεσα στους γονείς και στους εφήβους. Όμως, τα πορίσματα νεότερων μελετών οδηγούν στο συμπέρασμα ότι για τη μεγάλη πλειονότητα η περίοδος της εφηβείας βιώνεται από τους νέους και τις οικογένειές τους χωρίς ιδιαίτερα προβλήματα. Ακόμη κι όταν υπάρχουν διαφωνίες των εφήβων με τους γονείς και είναι ιδιαίτερα έντονες, οι νέοι πιστεύουν πως δεν έχουν σημαντικές επιπτώσεις στις σχέσεις τους με τους γονείς.
Στις περιπτώσεις βέβαια εκείνες στις οποίες οι οικογενειακές σχέσεις είναι συγκρουσιακές, αποδεικνύεται ότι πράγματι δημιουργούνται ουσιαστικά προβλήματα που επηρεάζουν τη λειτουργία της οικογένειας και την ψυχοκοινωνική ανάπτυξη του εφήβου καθώς και τη συμπεριφορά του. Στις περισσότερες όμως περιπτώσεις διαπιστώνεται ότι οι σχέσεις γονέων-εφήβων δεν έγιναν συγκρουσιακές με την αρχή της εφηβείας, αλλά προϋπήρχαν.
Χρ. Βιτσιλάκη-Σορωνιάτη. (2002). Συγκρουσιακές σχέσεις γονέων και εφήβων: Μύθος ή πραγματικότητα; Εκπαιδευτική, Οικογενειακή και Πολιτική Ψυχοπαθολογία, τ. Β', 208-242. Αθήνα: Ατραπός (διασκευή).
ΘΕΜΑΤΑ Α1. Ποιες απόψεις διατυπώνονται στο κείμενο για την περίοδο της εφηβείας; (60-80 λέξεις) (μονάδες 15)
Α2. Να χωρίσετε τη δεύτερη παράγραφο (Παραδοσιακά ...τους γονείς) του δεύτερου κειμένου σε δυο παραγράφους και να αιτιολογήσετε τη διαφορετική παραγραφοποίηση. (μονάδες 10)
B1. Να συντάξετε μία παράγραφο 40-50 λέξεων στην οποία να χρησιμοποιήσετε τις λέξεις/φράσεις του κειμένου με έντονη γραφή: νέους ρόλους, ανεξαρτησία, πεποιθήσεις και ιδανικά, αμοιβαίο σεβασμό και φροντίδα, σχέση γονέωνεφήβων.* (μονάδες 10)
Β2. Να επισημάνετε ποιες από τις παρακάτω προτάσεις του πρώτου κειμένου χρησιμοποιούνται με κυριολεκτική/δηλωτική και ποιες με μεταφορική/συνυποδηλωτική σημασία: 1. «Οι έφηβοι βρίσκονται αντιμέτωποι με την πραγματικότητα του επόμενου βήματος». 2. «Προσπαθούν να ενσωματώσουν τους εαυτούς τους και τα οράματά τους». 3. «Οι περισσότεροι γονείς αρχίζουν να λειτουργούν ως καθοδηγητές και σύμβουλοι». (μονάδες 15)
Αναρτήθηκε από eva στις 2:09 π.μ. Δεν υπάρχουν σχόλια:
Αποστολή με μήνυμα ηλεκτρονικού ταχυδρομείουBlogThis!Μοιραστείτε το στο TwitterΜοιραστείτε το στο FacebookΚοινοποίηση στο Pinterest
Ετικέτες Εφηβεία
Εφηβεία ονομάζεται η περίοδος της μετάβασης από την παιδική στην ώριμη ηλικία. Πυρήνας της καθίσταται η ήβη, δηλαδή η πρόσκτηση της ικανότητας αναπαραγωγής.
Χαρακτηριστικά Eφήβων
Βιολογικά:
Ανάπτυξη της σωματικής διάπλασης
Λειτουργία γενετήσιων αδένων
Μεταβολή των αδένων που προσδιορίζουν την έκφραση, τη φωνή, τη σκέψη, το συναίσθημα
Ψυχολογικά:
Τάση εσωτερίκευσης και μυστικοπάθειας
Ευαισθητοποίηση, ευθιξία
Έλλειψη αυτοπεποίθησης και ανασφάλεια
Φροντίδα για την εξωτερική εμφάνιση
Ενδιαφέρον για το άλλο φύλο
Άγχος για το μέλλον και απαισιοδοξία
Πνευματικά:
Υπαρξιακές ανησυχίες
Διεύρυνση πνευματικών οριζόντων
Όξυνση της κριτικής αντίληψης
Ιδεολογικός φιλελευθερισμός και εξιδανίκευση
Φόβος για τον ορθολογισμό των μεγάλων
Ονειροπόληση και οραματισμός
Κοινωνικός – Οικογενειακός τομέας:
Αντιδραστικότητα και ριζοσπαστισμός
Αγωνιστικότητα για βελτίωση του κόσμου
Επιθυμία ανανέωσης και βελτίωσης των κακώς κειμένων
Οπαδοποίηση σε οτιδήποτε έχει την αξίωση του νέου, του διαφορετικού, του ανατρεπτικού
Προσαρμογή στη μόδα
Αναζήτηση φιλίας, γενικότερης αποδοχής, προτύπων και ειδώλων
Τάση αυτοτέλειας και ανεξαρτητοποίησης από τους γονείς
Αμφισβήτηση των καθιερωμένων αξιών, των ιδανικών και της παράδοσης
Aντιθέσεις:
Υπερενέργεια – οκνηρία
Υπερευθυμία – δυσθυμία
Θρασύτητα – δειλία
Εγωισμός – αυτοπεριφρόνηση
Κοινωνικότητα – απομόνωση
Ατομισμός – αλτρουισμός
Ασυγκράτητη ορμή – ανάγκη της αίσθησης του ελέγχου
Καταπολέμηση και άσκηση αυστηρού ελέγχου στις παραδοσιακές αξίες – άκριτη αποδοχή νέων ιδεολογικών προτάσεων και αξιών
Καταδίκη των επιδερμικών σχέσεων – τάση αυτοαπομόνωσης
Σχέσεις Εφήβων Γονέων
Οι έφηβοι:
νιώθουν ελεύθεροι και ώριμοι να αναλάβουν πρωτοβουλίες.
αντιλαμβάνονται τον κόσμο με πνεύμα προοπτικής.
θεωρούν ξεπερασμένες και συντηρητικές τις απόψεις των γονιών τους.
αντιδρούν ενίοτε βίαια και προκλητικά.
Οι γονείς:
προσπαθούν να τους εμφυσήσουν τις ιδέες και τις απόψεις τους για τη ζωή.
προβάλλουν (και επιβάλλουν) τα δικά τους πρότυπα και ιδανικά.
επιθυμούν τα παιδιά τους να υλοποιήσουν τα δικά τους ανεκπλήρωτα όνειρα.
εναντιώνονται στις επιλογές των νέων.
προκαλούν τους εφήβους συγκρίνοντάς τους με τη δική τους γενιά.
δεν εμπιστεύονται τις πρωτοβουλίες των παιδιών τους.
αδυνατούν να συνειδητοποιήσουν ότι τα παιδιά τους γίνονται ώριμοι πολίτες.
Προϋποθέσεις Υγιούς Σχέσης Εφήβων Γονέων – Μεγαλυτέρων:
Απαιτείται αμοιβαία υποχώρηση και αναγνώριση πως η κάθε πλευρά έχει μερίδιο στο δίκαιο και στο ορθό. Ειδικότερα:
Οι γονείς – μεγαλύτεροι χρειάζεται να:
σέβονται τα δικαιώματα της προσωπικής επιλογής των εφήβων.
αναγνωρίζουν ότι ο κόσμος που κληροδοτούν στους νέους δεν είναι ο βέλτιστος.
διαλέγονται με τα παιδιά τους, για να εντοπίζουν τα προβλήματα και τις ανησυχίες τους.
αποδέχονται πως οι νέοι δικαιούνται να ζήσουν σε ένα κόσμο καλύτερο, άρα και διαφορετικό.
συνειδητοποιούν ότι τα παιδιά τους δεν είναι κτήμα τους.
εγκαταλείπουν τον αυταρχισμό και την ακαμψία και να επιδίδονται στον παιδαγωγικό και συμβουλευτικό τους ρόλο.
τονώνουν το φρόνημα των νέων και να τους εμποτίζουν το αίσθημα της υπευθυνότητας.
αποτελούν οι ίδιοι με τη ζωή τους πρότυπα προς μίμηση.
στέκουν αρωγοί και συμπαραστάτες, όταν οι έφηβοι ζητούν τη βοήθειά τους.
αποφεύγουν την ανοχή σε τυχόν παραπτώματα, γιατί η υπερβολική ελευθερία καταλήγει σε ασυδοσία.
Οι έφηβοι ωφελούνται, όταν αναγνωρίζουν στους γονείς – μεγαλυτέρους τους:
την άδολη αγάπη.
την πείρα και, σε πολλές περιπτώσεις, την περισσότερη γνώση τους.
την δικαιολογημένη ανησυχία τους, καθώς τα παιδιά τους μεγαλώνουν σε μια κοινωνία που εγκυμονεί κινδύνους και παγίδες.
την ηθική ευθύνη που έχουν για τους ίδιους.
πηγή: https://filologika.gr/lykio/a-lykiou-2/neoelliniki-glossa/efiveia-schediagramma/
Άσκηση
Γράψτε ένα γράμμα στον μελλοντικό, ενήλικο εαυτό σας ή τι θα προτείνατε στον ενήλικο εαυτό σας για να μην ξεχάσει ποτέ τον έφηβο που υπήρξε.
ή
Γράψτε ένα γράμμα σε κάποιο πρόσωπο, διάσημο ή άσημο, που σας έχει επηρεάσει πολύ.
Κάποιοι διάσημοι καλλιτέχνες έκαναν το αντίστροφο. Έγραψαν γράμμα στον έφηβο που κάποτε υπήρξαν...
https://www.news247.gr/psixagogia/mousiki/alice-cooper-pigaino-stin-ekklisia-me-ta-paidia-moy-den-echo-schesi-me-ton-alis.9067642.html
Ο αιώνιος έφηβος : Βασίλης Παπακωνσταντίνου